Pazar, Aralık 08, 2013

PİŞİ


Hafta sonu kahvaltısı için pişi yapmaya karar verdim. Yapımı kolay ve lezzeti harika  olduğu için, kahvaltıda çok güzel gidecek bir hamur işi. Cumartesi tarifini verirsem pazar kahvaltısında yapabileceğinizi düşündüm. Ancak Cuma günü dünürümüz olan sevgili Canan hanım ve Hüseyin beyin evlilik yıl dönümünü kutlamaya İzmit'e gidip çok geç gelince, sabah uyanmam imkansız oldu.
Neyse bende Pazar günü erken kalkıp, pişiyi yapar hemen de tarifi yazarım diye düşündüm. Sabah kalktığımda saat 10 olmuştu. Bu sefer mazeretim yok. Kesinlikle uykuyu seviyorum. Mışıl mışıl uyumuşum. Biraz geç de olsa  sonunda hamuru mayaladım. Çok acıktığım halde sabredip mayalanmasını bekledim. Sonra kızarttım ve harika bir kahvaltı tabağı hazırlayıp afiyetle yedim. 
Çok nefis ve yumuşacık olmuştu. En kısa zamanda yapmanızı öneriyorum. Bir çok iltifat alacağınıza eminim. Ben tarifi 10 adet pişi çıkacak şekilde azaltarak yaptım. Çünkü evde az kişiyiz. Kalanlar asla ziyan olmasa da emin olun en çok yiyen ben oluyorum. Sonra da gelsin kilolar, kan şekeri yükselmesi. O yüzden sizde evdeki kişi sayısına göre hazırlarsanız daha ekonomik olur. Şimdiden afiyet olsun.

PİŞİ
10 adet
Malzemeler:
  • 2,5 su bardağı un
  • 1 su bardağı ılık su
  • 1/2 adet yaş maya (21 gram) veya  1/2 paket kuru maya
  • 1/2 tatlı kaşığı toz şeker
  • 1 çay kaşığı tuz
  • Kızartmak için sıvı yağ
  • Beyaz peynir veya kaşar peyniri (isteğe bağlı)
Hamuru yoğuracağımız kaba unu mümkünse eleyerek koyun. Ortasını havuz gibi açın. 
Yaş mayayı   veya kuru mayayı havuzun ortasına koyun.  Üzerine toz şekeri serpin. 
Tuzu ise mayadan en uzağa unun üstüne serpin. Ilık suyu yavaş yavaş sadece mayanın üstüne dökmeye başlayın ve parmak uçlarınızla mayayı ezerek eritmeye çalışın. 
Su bitene kadar aynı hareketi sürdürerek ortadaki cıvık hamuru yavaşça unun hepsini içine alacak şekilde parmaklarınızla mıncıklayarak bir hamur elde edin. 
Sonra tüm elinizle yoğurmaya başlayın. Güzel yumuşak ama çok hafif elinize yapışan bir hamur elde edene kadar yaklaşık 5 dakika kadar yoğurun. 
Yoğurduğunuz kabın içini çok az bir sıvı yağla yağlayın ve hamuru ortasına yerleştirin. Üzerini ise,  ıslatıp sonrada sıkıca sıkarak nemlendirdiğiniz bir temiz bezle örtün. 
Hamur iki katına çıkacak şekilde büyüyene kadar dinlendirin. 
(Özellikle kış günü oda sıcaklığında bekletmek mayalanma sürecini uzattığı için, ben turbo fırınımı 40 dakikaya kuruyorum. Isısını da 50 dereceye alıyorum. Hamuru koyuyorum. 15. dakika da ısıyı kapatıyorum. 40 dakika da mayalanıyor. Hamur düşük ısıda pişmeden ve üstü  nemli bezle örtülü olduğu için de hamurun yüzeyi sertleşmeden mayalanıyor.)  
Hamuru şekillendireceğiniz zemini hafifçe yağlayın. Ellerinizi de yağlayın. 
Hamurdan cevizden biraz büyük parçalar koparın. Yuvarlayarak düzeltin.
Elinize aldığınız parçayı yağlı zeminde parmak uçlarınızla bastırarak genişletin. İç malzeme koymadan yapacaksanız bu şekilde  iki tarafını da 2 dakika kadar kızartın.
İç malzeme koyacaksanız hamuru parmak uçlarınızla bastırarak açtıktan sonra ortasına peynir koyun. Yuvarlak yapmak için tüm kenarları büzüştürerek bir yerde toplayın. Sonra iyice yapıştırınca üstüne bastırarak tekrar yassı yuvarlak şekil verin ve 2 dakika kızartın.
Yada hamurun bir kenarına peynir koyun. Diğer kenarı üstüne getirip yapıştırarak yarım halka şekli verin. Kenarlarını iyice yapıştırın ve kızartın. 
Kızgın yağda pembeleşinceye kadar kızartın. Kağıt havluya çıkararak fazla yağını alın ve sıcakken servis ediniz.
NOT: İsterseniz hamur yapmakla uğraşmadan fırından ekmek hamuru alabilirsiniz.
Aslında tüm püf noktalarını da yukarıda anlattım. Hamurun mayalanması için sıcak bir ortama ihtiyacı var. Yoksa mayalanma süresi biraz daha uzayabilir. Önemli olan hamurun iki katına çıkacak kadar dinlenmesidir. Vaktiniz varsa bekleyebilirsiniz.
Birde içine iç koyduğunuzda kenarları iyice kapatmaya dikkat edin. Yoksa kızgın yağda malzemeler sızıntı yaparak yağın sıçramasına yol açıyor. Tabi hamurun içinin boşalmasına ve sizinde yanmanıza yol açacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder