Cumartesi, Haziran 14, 2014

ŞALGAM NASIL YAPILIR?


Şalgam, şalgam tarifi, sağlıklı, içecek, şalgam yapımı,içecek, soğuk içecekŞalgamı ilk olarak Mersin'de görev yaparken tatmıştım. İlk yudumdan beri aşığı oldum. Onun turşumsu, mayhoş ve topraksı tadına bayıldım. 
O günde beri ne zaman dışarıda yemek yemeğe gitsek, içecek olarak hala ilk olarak şalgam istiyorum. Evde de aklıma geldikçe alıp içiyorum.
Tabi İstanbul'da şalgam suyu pet şişelerde satılıyor. Oysa Mersin'de "şalgam" taneli satılırdı. Onu bu derece sevmemin nedeni bu tanelerdi. Şalgamın yapımında kullanılan dilimlenmiş kırmızı havuca tane deniyor. Şalgam istediğinizde bardakta bolca tanesiyle gelirdi. Kıtır kıtır harika havuçları yer, üstüne de şalgam suyunu içerdik.
Geçenlerde market alışverişine gittiğimde gözlerime inanamadım. Siyah havuç satılıyordu. Tabi hemen aldım. O kadar şanslıyım ki şalgam turpu da getirmişler. ondan da aldım. Eve geldim ve büyük bir heyecanla İnternetten şalgam yapımını araştırdım. Bu İnternet gerçekten harika bir şey. Evde 3 litrelik kavanoz vardı. Kaya tuzu kullanayım dedim. Ama maalesef her zaman bulabildiğim kaya tuzunu bulamadım. Kaya tuzundan imal edilmiş ince tuz bulabildim. Kavanoz küçük olduğu için tabi bir de evdeki herkes şalgam canavarı olduğu için, hazırlayacağım şalgam 3-5 günde tüketileceğinden ince tuzdan kullandım. Serin bir yerde 17 gün sonra enfes bir şalgam yapmıştım. Hem de taneli şalgam. 
Şimdi bu tarifi sizlerle paylaşmak istiyorum. Hem lezzetli hem sağlıklı bir içecek yapmak isterseniz kesinlikle tavsiye ediyorum. Emin olun kola gibi asitli içeceklerden kat kat sağlıklı ve tam bir antioksidan deposu.

ŞALGAM YAPIMI

  • 3 Litrelik kavanoza 2,5 litre kaynamış soğutulmuş su.
  • 800 Gram siyah havuç
  • 800 Gram şalgam turpu
  • 4 yemek kaşığı tuz
  • 1 yemek kaşığı bulgur
  • 1 ince dilim ekmeğin içi
  • Bulabilirseniz küçük bir parça tülbent (bulgur için)
şalgam,şalgam tarifi, içecek, Mersin, Adana, soğuk içecek,sağlıklıHavucun kabuklarını soyun ve ince uzun şeritler halinde kesin.
Şalgam turpunun da kabuklarını soyun ve halkalar halinde doğrayın.
Kaynatıp soğuttuğunuz suya tuzu ekleyin ve eriyene kadar karıştırın.
İyice temizlenmiş ve sterilize edilmiş kavanoza halka halinde doğradığınız turpları ve şeritler halinde doğradığınız siyah havuçları kavanoza yerleştirin.
Tülbente ekmek içini ve bulguru yumru hafif ıslatıp yumru haline getirip yerleştirin ve bağlayın.
Tülbent bulamadıysanız doğrudan kavanoza koyun. Daha sonra şalgamı ikram ederken süzersiniz.
Hazırladığınız kaynatılmış ve soğutulmuş suyu kavanozun ağız hizasına kadar doldurunuz. Su artarsa dökmeyip buzdolabında bekletiniz. Bir kaç gün sonra kavanozun kapağını açıp su eksilmiş ise üstüne ekleyiniz.
Eğer su az gelirse biraz daha kaynatıp soğutun ve ekleyin.
Kavanozun kapağını kapatmadan önce kalan hava kabarcıklarının çıkması için kavanozun iki tarafından bir kaç kere hafif sertçe vurup kabarcıkların çıkmasını sağlayın. 
Kapağını sıkıca kapatın ve mümkünse hava almasını önlemek için kapağın etrafını streçle sarın.
Serin ve karanlık bir yerde 16-17 gün bekletin.
Kavanozu açtıktan sonra buzdolabında saklayın ve soğuk servis edin.
Afiyet olsun.
NOT: Kavanozu ve kapağını mutlaka dezenfekte edin. Ya büyük bir tencerede kaynatarak ya da benim yaptığım gibi kaynayan ağzı dar bir tencereye kavanozun ağız kısmı aşağıya gelecek şekilde yerleştirip buharıyla dezenfekte edin.
Eğer bunu da yapamıyorsanız en azından kaynamış sıcak su ile çalkalayıp bekleterek temizleyin. Sıcak suyu birden koymayın kavanoz çatlayabilir. Önce biraz koyun kavanoz ısınsın.
Tülbent kullanacaksanız onu da kaynatıp dezenfekte edin.
Genelde 15-17 gün arasında şalgam mayalanmış oluyor ama siz tadında hamlık farkederseniz 1-2 gün daha bekletebilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder